Ga verder naar de inhoud

Flesh, Gold and Wood

The Saint-Denis altarpiece in Liège and the question of partial paint practices in the 16th century

Proceedings of the Conference Held at the Royal Institute for Cultural Heritage in Brussels, 22-24 October 2015

Author
E. Mercier, R. De Boodt & P.-Y. Kairis (red.)
Met bijdragen van M. Koller, J. Sanyova, F. Cayron, P. Fraiture, C. Périer-D'Ieteren, M. Lefftz, E. Joly, D. Allart, C. Dupuy, D. Verloo, D. Steyaert, B. D'Hainaut-Zveny, J. Chapuis, B. Van den Bossche, D. Preising, M. Rief, B. Rommé, U. Schäfer, R. Urbanek, S. Guillot de Suduiraut, J. Levy-Hinstin, K. Woods & M. Collareta
Details
ISBN 978-2-930054-40-7
2020, KIK, 483 p.
Beschikbaar in één versie met artikels in het Frans of Engels
Deze publicatie maakt deel uit van de reeks Scientia Artis
18
Price
€ 60
Ook te koop aan het onthaal van het KIK

Een altaarstuk uit het Borman atelier

Het majestueuze altaarstuk in de kerk van Saint-Denis in Luik is naast een van de meest prestigieuze, ook een van de meest raadselachtige voorbeelden uit de rijke Brabantse productie van altaarstukken aan het einde van de middeleeuwen.

De interdisciplinaire studie tijdens de restauratie in het KIK tussen 2012 en 2014, bood een antwoord op enkele van de vragen die het altaarstuk omringen. Ze leidde eveneens tot verfrissende nieuwe hypotheses. Zo werd de toeschrijving aan de Borman, de meest roemrijke Brusselse beeldhouwersfamilie, verfijnd. Net als de datering in de vroege jaren 1530, toen de vormentaal van de Italiaanse Renaissance begon door te dringen in de Maaslandse kunst, terwijl de gotische stijl er nog sterk verankerd was.

Gedeeltelijk gepolychromeerd

Dit boek profileert het uitzonderlijke karakter van het altaarstuk zijn gedeeltelijke polychromie, die door het onderzoek van het KIK naar voren werd gebracht. Tal van comparatieve reflecties lagen aan de basis van dat onderzoek. De overvloedige en gevarieerde studies die in het boek worden gepresenteerd, zijn voornamelijk afkomstig van een internationale conferentie die plaatsvond in oktober 2015.

Tussen 2016 en 2019 werden bovendien enkele van de geschilderde panelen die oorspronkelijk de luiken van het altaarstuk sierden, gerestaureerd in het KIK. Dat leidde tot een gunstige heroverweging van de inbreng van de grote Luikse schilder Lambert Lombard en een lokaal atelier. Met als vertrekpunt dit verbazingwekkend altaarstuk, vertegenwoordigen ze een belangrijk deel van de Luikse artistieke activiteit die door prins-bisschop Érard de La Marck nieuw leven werd ingeblazen.

This new publication, which has an unusual cohesiveness and structure compared to most conference proceedings, demonstrates the power of scientific studies, working in concert with art historical research, for making critical advances in understanding major works of art

L.F. Jacobs (HNA, May 2021)

Een zeer mooie bijdrage tot de studie van de beeldsnijkunst van het einde van de 15de en begin van de 16de eeuw!

M. Buyle (M&L, Juni 2021)
Meer weten over deze publicatie of dit project? Neem contact met ons op:
Toon e-mail

Meer publicaties van het KIK

PF CONTRIB 01

De Oorspronkelijke plaats van het Lam Gods-retabel

A. De Schryver & R. Marijnissen (1952)
uitgeput
Bijdragen
1
Details bekijken
PF REPERTOIRE 6

Collections publiques de Liège

D. Allart (2008)
€ 40
Repertorium
6
Details bekijken