Stagiaires aan het woord
Het Studiecentrum Vlaamse Primitieven ontvangst elk jaar stagiaires kunstgeschiedenis uit binnen- en buitenland. Lees hier enkele van hun verhalen.
“Mijn stage aan het Studiecentrum voor Vlaamse Primitieven aan het KIK-IRPA voelde voor mij als een droom die uitkwam. Vanaf het begin van mijn stageperiode werd ik opgenomen in een gedreven en professioneel team dat me beschouwde als toekomstig kunsthistorica en mijn mening en werk zeer serieus nam. De opdrachten die ik kreeg binnen mijn stage gaven me de kans om me te ontplooien op een interdisciplinaire manier en om mijn theoretische kennis breed in te zetten. De stage voelde als een proefperiode in een geborgen maar zeer gerenommeerde en professionele omgeving waar de ruimte bestond om fouten te maken en daarvan te leren, maar waar ik tegelijk mee kon werken aan grote wetenschappelijke projecten aan een Instituut met een indrukwekkende geschiedenis wiens naam over de hele wereld gekend is. Een aanrader voor elke ambitieuze kunsthistoricus/kunsthistorica!”
Dagmar Thielen (KU Leuven, 2020)
"My internship at KIK-IRPA has been one of the most exhilarating experiences in my life. From the beginning, I was given the opportunity to get fully immersed in the institute’s life. KIK-IRPA is a multidisciplinary research center which combines the efforts of a wide team of specialists who work under the same roof. Consequently I have had the rare opportunity not only to evolve as an art historian specializing in fifteenth century Flemish art, but also to get to know the work of other specialties. I was able to see how restoration and conservation works, first in theory, thanks to short presentations given by experts in each field who discussed their working methods at length and later in practice, by organizing visits to the various laboratories and offering us the possibility of familiarizing with the equipment which they employ. Moreover, an important aspect of my internship at KIK-IRPA involved the challenge of working in a truly international environment. Finally, what made my internship at KIKIRPA unique was the warmth I received from my internship supervisors who welcomed me from the beginning and considered me as an equal member of their team since day one. I will always cherish the unique experiences KIKIRPA so willingly offered me."
(Christina Sotiropoulou, Universiteit Utrecht, 2018)
"Je suis arrivée à l’IRPA en tant que stagiaire au Centre d’étude des Primitifs flamands au cours de mes études et j’ai eu la chance, par la suite, d’y travailler pendant un an et demi grâce aux Fonds Baillet-Latour. Cette expérience a été enrichissante tout d’abord parce qu’elle m’a permis d’entrer en contact, au sein de l’Institut, avec de nombreux spécialistes et de nombreuses œuvres d’art, m’ouvrant ainsi à un monde de réflexions passionnantes. Elle m’a également permis de donner une dimension concrète à mes études et m’a donné confiance en mes capacités. Enfin, travailler en interdisciplinarité tout au long de ces stages a été particuliérement marquant et mes travaux de recherches en sont, encore aujourd’hui, profondément emprunts."
Louise Longneaux (Université Libre de Bruxelles, Baillet-Latour intern, 2016)
"Interning at the KIK/IRPA institute was a particularly immersive experience, as it gave me first-hand access to the curatorial, technical and academic aspects of our field. It was a flexible programme that allowed me to tailor my activities toward my academic goals. I received specialty guidance from in-house academics and was allowed to attend their off-site courses and university lectures. My charge was not merely a clerical undertaking, but instead I was an active front-liner in all matters art-historical. I was often invited to attend meetings, field trips and conferences in addition to my library and archival access. KIK/IRPA afforded me work experience in a multilingual environment, which is a good grounding for PhD work as well as further field experience."
Alistair Watkins (University of Edinburgh, 2013)
"J’ai réalisé mon premier stage à l’IRPA au sein du Centre d’Étude des Primitifs Flamands. Au cours de cette période d’un mois, j’ai principalement travaillé sur l’édition du Corpus 22 Los Angeles. Ce stage, qui s’insérait dans le cadre de mon cursus universitaire à l’ULB, m’a permis, d’une part, de parfaire mes connaissances sur la peinture des XIV et XVe siècles et, d’autre part, d’acquérir de nouvelles compétences pratiques dans le domaine de la recherche et de l’édition. L’ambiance de travail du Centre, et de manière plus générale de l’Institut, était agréable et motivante ; c’était un véritable plaisir en tant qu’étudiante de côtoyer des restaurateurs et des historiens de l’art prêts à aider et à prodiguer des conseils. Il s’agissait d’une première expérience professionnelle remarquable dans un environnement de travail optimal."
Wendy Frère (Université Libre de Bruxelles, 2013)