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KIK-IRPA's news

Discover the latest news in the field of Belgian heritage.

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Le triptyque de Michiel Coxcie retourne au Sablon

23.09.2022

Le triptyque de Michiel Coxcie “Résurrection du Christ et donateurs” a été replacé dans l’église Notre-Dame des Victoires au Sablon, à Bruxelles, après une étude et restauration approfondie à l’IRPA.

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Cartografie van de stenen van het belfort van Tongeren

20.09.2022

Ons Labo monumenten en monumentale decoratie heeft de steensoorten van het belfort van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek van Tongeren in kaart gebracht met het oog op de restauratie ervan. Daarnaast werd er ook een onderzoek uitgevoerd naar de Euvillesteen, om de staat van conservering en behandelingsmogelijkheden te bepalen.

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Nos experts participent à l'émission Fake or Fortune? de la BBC

31.08.2022

L’institut a accueilli une équipe de Fake or Fortune?, une série de la BBC One qui enquête sur les mystères derrière des œuvres d'art. Philip Mould s'est entretenu avec les experts Dr Oliver Kik, Dr Hélène Dubois et Nathalie Laquiere. A voir le 13 septembre sur BBC One.

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Digitizing our heritage, frame by frame

24.08.2022

Our BALaT database offers more than 850,000 photos of Belgian cultural heritage free of charge. To better share our knowledge, various teams are tasked with collecting, preserving and digitising images from multiple supports. We met Sander Raes, digitisation expert in the DIGIT unit at KIK-IRPA.

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Appel à témoins "Patrimoine en danger"

14.07.2022 - by Robrecht Janssen
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Relaunch Closer to Van Eyck

20.08.2020

Dankzij Closer to Van Eyck zoomden sinds 2012 miljoenen mensen in op de verbijsterend mooie details van een van de meest bejubelde kunstwerken ter wereld: het Lam Godsveelluik.

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Eyckian Lamb of God reveals secrets

29.07.2020

Two non-invasive chemical imaging modalities were employed to help understand the changes made over time to the Lamb of God, the focal point of the Ghent Altarpiece (1432) by Hubert and Jan Van Eyck. Two major results were obtained: a prediction of the facial features of the Lamb of God that had been hidden beneath nonoriginal overpaint dating from the 16th century (and later), and evidence for a smaller earlier version of the Lamb’s body with a more naturalistic build.

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