Een prachtige polychromie herontdekt
Het retabel uit de kerk van San Nazaro Maggiore in Milaan, toegeschreven aan de Brusselse beeldhouwer Jan II Borman, vindt dankzij de teams van het KIK zijn prachtige originele polychromie terug.
Het prachtige 15de-eeuwse Brusselse retabel uit de kerk van San Nazaro Maggiore in Milaan was bedekt met een dik donkerbruin vernis dat alle gekleurde zones van de polychromie verdoezelde. In 2017 had ons team van het Atelier polychrome houtsculptuur een studie uitgevoerd die suggereerde dat dit tafereel van de Aanbidding van de Wijzen een rijke polychromie verhulde. "Wat een prachtige verrassing voor het hele team", zegt Emmanuelle Mercier, hoofd van het atelier, "door de reiniging die momenteel bezig is, kunnen we nu spectaculaire details ontdekken, zoals een tegelvloer in perspectief die diepte geeft aan het tafereel, de aangebrachte brokaatdecoratie die rijke, in goud geborduurde stoffen nabootst of de delicate vergulde motieven op een azuurblauwe achtergrond. Zo wordt de volledige variëteit van de 15de-eeuwse technieken nu zichtbaar voor ons en binnenkort ook voor het Milanese publiek.
Zodra de reiniging is voltooid, zal de methode voor de retouches bepaald worden. Deze zullen minimaal zijn, aangezien er weinig hiaten zijn. De originele polychromie bleef namelijk goed bewaard. Dit project wordt gerealiseerd met de steun van de Fondation Périer-D’Ieteren, de Koning Boudewijnstichting, het Fonds René en Karin Jonckheere, het Fonds Jean-Jacques Comhaire en de bank Intesa San Paolo.
Ontdek dit project tijdens onze opendeurdag op 2 maart 2023.
Meer nieuws van het KIK
Hartendief van de maand - 06/2026
Binnen de Fototheek van het KIK trekken sommige beelden de aandacht; maken ze ons nieuwsgierig, net omdat we er zo weinig over weten. Deze maand is onze hartendief gewijd aan niet-gelokaliseerde of niet-geïdentificeerde foto’s die her en der onze collecties bevolken en ons in spanning houden.
Restauratie van Onze-Lieve-Vrouw van de Zieken gaat van start
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) verwelkomt het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van de Zieken uit Doornik in zijn Atelier steensculptuur. Daarmee start het restauratietraject van dit werk, dat in 2022 zowel door het publiek als de jury werd gekozen tot winnaar van de Erfgoed Challenge. Dankzij deze prijs krijgt de Madonna de kans om onder de beste omstandigheden te worden onderzocht en gerestaureerd door de specialisten van het KIK.