De publicatie biedt een complexe en zorgvuldige visie op dit unieke schilderij, dat de dood van de zeeman en koopman herdenkt tijdens een veldslag die plaatsvond in 1476 in de context van de strijd om de troonopvolging van Castilië. Aan de hand van de teksten van 14 experts en meer dan honderd afbeeldingen en grafieken kunnen specialisten in kunstgeschiedenis en conservering, maar ook amateurs, genieten van een serieuze en nauwgezette analyse van de verschillende behandelde disciplines.
Inhoudstafel:– A. Sánchez-Lassa de los Santos, INTRODUCTION FLEMISH PAINTING IN GIPUZKOA
– I. Irixoa Cortes, HISTORICAL APPROACH TO THE PANEL: THE MENDARO FAMILY AND ZUMAIA IN THE LATE MIDDLE AGES
– B. Fransen & M. Léonard, THE VOTIVE PANEL OF JUAN MARTÍNEZ DE MENDARO. STUDIES IN ART HISTORY
– X. Alberdi Lonbide, CHARACTERISATION OF THE SHIP OF JUAN MARTÍNEZ DE MENDARO
– C. Maggi & P. Fraiture, RESULTS OF THE DENDROCHRONOLOGICAL ANALYSIS OF THE SUPPORT OF THE TABLA VOTIVA OF JUAN MARTÍNEZ DE MENDARO
– J.A. Glatigny & I. Berasain Salvarredi, TECHNOLOGICAL STUDY OF THE SUPPORT: THE CONSTRUCTION OF THE PANEL OF JUAN MARTÍNEZ DE MENDARO
– M. Barrio Olano, J. Sanyova, I. Cárdaba López, V. Aldabe Gil & A. Sánchez Ledesma, FROM THE GROUND LAYER TO THE COLOUR: A STUDY OF THE PICTORIAL TECHNIQUE OF A 15TH-CENTURY FLEMISH PAINTING.
– J. Sanyova, M. Barrio Olano, I. Cárdaba López, V. Aldabe Gil & A. Sánchez Ledesma, GILDING TECHNIQUES: TYPOLOGY, MATERIALS AND FORM OF APPLICATION
– I. Cárdaba López, M. Barrio Olano, V. Aldabe Gil & A. Sánchez Ledesma, THE PROTECTIVE LAYER ON THE PAINTING OF MARTÍNEZ DE MENDARO: THE IDENTIFICATION OF AN ORIGINAL VARNISH?
– V. Aldabe Gil, I. Cárdaba López & M. Barrio Olano, CONSERVATION AND RESTORATION INTERVENTION: METHODOLOGY, PROCESS AND RESULTS
– EPILOGUE
– BIBLIOGRAPHY