Ga verder naar de inhoud

Kunsthistorisch Seminarie van het KIK nr. 21 - De kopie in de kunst: dubbel en KIK

Het eenentwintigste Kunsthistorisch Seminarie van het KIK zal plaatsvinden op 10 november 2022 van 9 tot 17 uur in de conferentiezaal (gelijksvloers). Wij nodigen u graag uit voor deze studiedag die dit jaar het thema "Kopie en kopiëren" zal behandelen aan de hand van de ervaringen van elf kunsthistorici van het KIK die werkzaam zijn in een breed scala van kunstdisciplines en perioden, van fotografie tot beeldhouwkunst, van de middeleeuwen tot de hedendaagse periode.

Datum en tijdstip
10 november 2022 09:00 - 17:00
Locatie
KIK, Brussel
Prijs
Gratis

Deze speciale editie wordt georganiseerd ter ere van de oprichter van het Kunsthistorisch Seminarie, Pierre-Yves Kairis, die onlangs met pensioen is gegaan en onze hoofdspreker zal zijn.

Deelname is gratis. Om je in te schrijven vul je vóór 4 november 2022 het online formulier in. Gelieve je deelname zo snel mogelijk te bevestigen, want onze conferentiezaal heeft slechts een beperkt aantal plaatsen.

9.00 Onthaal / Accueil

9.30 Dominique VANWIJNSBERGHE : Vingt[-deux] ans de Séminaires d’histoire de l’art de l’IRPA / [Tweeën]twintig jaar Kunsthistorisch seminarie van het KIK.

Ochtendzitting onder voorzitterschap van Dhr. Bart FRANSEN (KIK) / Séance de la matinée sous la présidence de M. Bart FRANSEN (IRPA).

9.45 Emmanuelle MERCIER, docteure en histoire de l’art, chef de travaux, responsable de l’Atelier des sculptures en bois polychromé : Un monde de fac-similé : vers un nouveau paradigme dans la restauration des sculptures ?

10.00 Dominique VANWIJNSBERGHE, docteur en histoire de l’art, chef de travaux principal, responsable de la Cellule de recherches en histoire de l’art et inventaire : L’enluminure, un « art de la copie » ?

10.15 Discussie / Échanges.

10.30 Koffiepauze / Pause-café.

10.55 Isabelle LECOCQ, docteure en histoire de l’art, chef de travaux à la Cellule de recherches en histoire de l’art et inventaire : La copie, pierre angulaire de la création artistique au XVIe siècle. La situation exemplaire du vitrail.

11.10 Oliver KIK, Doctor in Engineering Science and Art History, wetenschappelijk medewerker, Cel kunsthistorisch onderzoek en inventaris: Between imitation, invention and inspiration: All’antica motifs in 16th-century visual arts in the Low Countries.

11.25 Christina CURRIE, docteure en histoire de l’art, chef de travaux principal, responsable de la Cellule d'imagerie scientifique : Replicas or reinterpretations? Two of Bruegel’s great compositions recreated by his sons.

11.40 Discussie / Échanges.

12.00 Vrije middagpauze / Pause de midi libre.

Namiddagzitting onder voorzitterschap van Dhr. Didier MARTENS (ULB) / Séance de l’après-midi sous la présidence de M. Didier MARTENS (ULB).

14.00 Keynote lecture : Pierre-Yves KAIRIS, docteur en histoire de l’art, chef de travaux principal honoraire de l’IRPA : Les copies comme marqueurs culturels : l’exemple du pays de Liège aux XVIIe et XVIIIe siècles.

14.25 Discussie / Échanges.

14.35 Eduardo LAMAS, docteur en histoire de l’art, collaborateur scientifique à l'Infothèque : Copying as a commercial strategy for Murillo's work in the Southern Netherlands.

14.50 Géraldine PATIGNY, docteure en histoire de l’art, collaboratrice scientifique à la Cellule de recherches en histoire de l’art et inventaire : Entre pratiques d’atelier et interprétations : l’oeuvre des du Quesnoy à l’épreuve de la copie.

14.05 Caroline HEERING, docteure en histoire de l’art, collaboratrice scientifique à la Cellule de recherches en histoire de l’art et inventaire / Chargée de recherche UCLouvain : La copie entre variation, imagination et invention au coeur de la gravure d’ornement. Le cas des jésuites au XVIIe siècle dans les anciens Pays-Bas méridionaux.

15.20 Discussie / Échanges.

15.45 Koffiepauze / Pause-café.

16.10 Marie-Christine CLAES, docteure en histoire de l’art, chef de travaux principal à la Cellule de recherches en histoire de l’art et inventaire : La copie par l'image au XIXe siècle : vulgarisation et démocratisation dans un monde qui s'accélère.

16.25 Erik BUELINCKX, doctorandus in de kunstgeschiedenis, werkleider, diensthoofd Infotheek: De digitale “waarheidsgetrouwe” kopie: een “nieuw” debat?

16.40 Discussie / Échanges.

17.00 Afsluiting van de zitting / Clôture des travaux.

Aankomende evenementen van het KIK

Summer School 2024: Energiebesparing voor culturele erfgoedinstellingen

01 juli 2024 09:00 - 12 juli 2024 18:00 - KIK, Brussel

Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) organiseert een internationale Summer School in samenwerking met het Internationaal studiecentrum voor het behoud en de restauratie van cultuurgoederen (ICCROM).

Details bekijken

Summer Course for the Study of the Arts in Flanders 2024 – Medieval and Renaissance Sculpture

23 juni 2024 00:00 - 03 juli 2024 00:00 - België

Jaarlijks brengt de Summer Course een selecte groep van 18 hooggekwalificeerde jonge onderzoekers naar Vlaanderen. Ze krijgen een intensief 11-daags programma aangeboden van lezingen, discussies en bezoeken met betrekking tot een specifieke kunsthistorische periode van de Vlaamse kunst. De achtste editie van de Summer Course for the Study of the Arts in Flanders focust op beeldhouwkunst uit de middeleeuwen en de renaissance. Het programma vindt plaats van 23 juni tot en met 3 juli 2024.

Details bekijken