Une vingtaine de perles mycéniennes au Musée du Verre à Charleroi (vers 1400-1200 av. J.-C.) / Een twintigtal Myceense parels in het Musée du Verre van Charleroi (rond 1400-1200 v. Chr.)
Ch. FONTAINE-HODIAMONT, Description archéologique et traitement / Archeologische beschrijving en behandeling
H. WOUTERS, Analyse van de samenstelling / Analyses de composition
La diota de Vieuxville et la cruche de Crupet: approche technologique, analyses et restauration de deux verres romains tardifs / De diota van Vieuxville en de kruik van Crupet: technologische benadering, analyses en restauratie van twee Laat-Romeinse glazen
Ch. FONTAINE-HODIAMONT, Description archéologique et traitement / Archeologische beschrijving en behandeling
H. WOUTERS, Analyse van de samenstelling / Analyses de composition
La croix triomphale de l’église Saint-Brice d’Hollogne-sur-Geer / Het triomfkruis in de Sint-Brixiuskerk van Hollogne-sur-Geer
E. MERCIER, Notes d’histoire de l’art et remise en contexte / Kunsthistorische opmerkingen en hercontextualisering
S. VERFAILLE, Waarnemingen en behandeling / Observations et traitement
La Sainte Anne trinitaire de Neerlanden / De Heilige Anna te drieën van Neerlanden
D. DENEFFE, Geschiedenis en beschrijving / Histoire et description
M. POSTEC, Traitement de restauration et étude matérielle / Restauratiebehandeling en materiaalstudie
L’Ange Gardien et la Sainte Hélène de Cornelis Vander Veken (1666-1740) à la collégiale Notre-Dame de Huy étudiés dans le cadre du projet européen «Policromia ». Analyses stylistique, technique et matérielle, traitement de conservation / De Engelbewaarder en de Sint-Helena van Cornelis Vander Veken (1666-1740) in de collegiale Onze-Lieve-Vrouwekerk van Hoei: een studie in het kader van het Europese project
“Policromia”. Stilistische, technische en materiële analyse en conservatiebehandeling
M. LEFFTZ, Analyse stylistique des oeuvres de Cornelis Vander Veken et insertion dans la production de l’artiste / Stilistische analyse van de kunstwerken van Cornelis Vander Veken en situering binnen de productie van de kunstenaar
E. BENATI RABELO, Histoire matérielle et traitement / Materiële geschiedenis en behandeling
J. SANYOVA, La technique picturale des monochromies. Note de laboratoire / De picturale techniek van de monochromieën. Nota van het laboratorium
M. LEFFTZ, Note sur la polychromie des sculptures à Liège aux XVIIe et XVIIIe siècles d’après les sources d’archives / Nota over de polychromie van de Luikse beeldhouwwerken in de 17de en de 18de eeuw, volgens archivalische bronnen
W. WAILLIEZ, É. COSTA, La chemiserie Niguet, 13 rue Royale à Bruxelles: renaissance d’une oeuvre de Paul Hankar et Adolphe Crespin / De hemdenwinkel Niguet, Koningsstraat 13 te Brussel: wedergeboorte van een realisatie van Paul Hankar en Adolphe Crespin
Bronnen en documenten / Sources et documents
M.-Chr. CLAES, C. ROMMELAERE, L’album Ghémar des funérailles de Léopold Ier (1866) : histoire de l’édition d’un reportage «photographique» / Het album Ghémar van de begrafenis van Leopold I (1866): geschiedenis van de uitgave van een “foto”-reportage
D. VANWIJNSBERGHE, Les Annales de l’atelier d’enluminure de Maredret, par mère Marie-Louise Lemaire (1974) / De Annalen van het verluchtsatelier te Maredret, door zuster Marie-Louise Lemaire (1974)
Laboratoriumonderzoeken / Recherches de laboratoire
M. VAN STRYDONCK, M. BOUDIN, Hoe betrouwbaar zijn “oude” 14C-dateringen: het voorbeeld van de Heilige Rumoldus / Dans quelle mesure les «anciennes » datations par le 14C sont-elles fiables? L’exemple de saint Rombaut
B. DEVIA CASTILLO, Détermination de l’emploi d’une nouvelle source de colorants rouges à l’époque précolombienne: Arrabidaea chica H.B.K. / Bepaling van het gebruik van een nieuwe bron voor rode kleurstoffen in de precolumbiaanse periode: Arrabidaea chica H.B.K.
Selectie uit recente werkzaamheden / Sélection des activités récentes
G. DEWANCKEL, Châsse de sainte Ode, XIIIe siècle, Amay, collégiale Saint-Georges et Sainte-Ode / Reliekschrijn van Sint-Oda , 13de eeuw, Amay, collegiale Sint-Joris en Sint-Odakerk
S. PEDERSEN, Michiel Coxcie de Jonge (post 1569-1616) en assistenten (?), Sint-Annadrieluik, Mechelen, 1598, olieverf op hout. Antwerpen, Maagdenhuismuseum, inv.nr. A2248 / Michel Coxcie le Jeune (après 1569-1616) et assistants (?), Triptyque de sainte Anne, Malines, 1598, huile sur bois, Anvers, Maagdenhuismuseum, inv. n° A2248