Cinquantième anniversaire de la création officielle du Centre d’Étude de la peinture du XVe siècle dans les Pays-Bas méridionaux et la Principauté de Liège, Bruxelles, Palais des Académies et Institut royal du Patrimoine artistique, 21 novembre 2005 / Vijftigste verjaardag van de officiële oprichting van het Studiecentrum voor de vijftiende-eeuwse Schilderkunst in de Zuidelijke Nederlanden en het Prinsbisdom Luik, Brussel, Paleis der Academiën en Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, 21 november 2005
H. MUND, C. STROO, Présentation / Inleiding
Allocutions de bienvenue / Welkomstwoorden P. COLMAN, L. CAMPBELL, J.R.J. VAN ASPEREN DE BOER, A. CHÂTELET
Exposés scientifiques / Wetenschappelijke uiteenzettingen
L. CAMPBELL, Rogier van der Weyden’s Friends, Colleagues and Neighbours
M. FARIES, Expanding the Scope of Technical Documentation and Institutional Research
A. CHÂTELET, La jeunesse de Jan van Eyck
Études / Studies
Nouvelles données sur la sculpture d’El Zapotal (Véracruz, Mexique), la terre cuite des Musées royaux d’Art et d’Histoire de Bruxelles / Nieuwe gegevens over de sculptuur van El Zapotal (Veracruz, Mexico), de terracotta
van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis van Brussel
S. PURINI, La sculpture monumentale de la côte du Golfe / De monumentale beeldhouwkunst van de Golfkust
A. BOITEL, D. DRIESMANS, Étude matérielle et technologique des matériaux originaux / Materiële en technologische studie van de originele materialen
A. BOITEL, D. DRIESMANS, Étude matérielle et technologique / Materiële en technologische studie
A. BOITEL, D. DRIESMANS, A.-L. IMBERT, Le traitement de l’oeuvre / De behandeling van het kunstwerk
S. SAVERWYNS, J. SANYOVA, D. DEMAIFFE, Identificatie van de pigmenten, bepaling van de stratigrafie van de polychromieën en petrografische analyse van de gebakken aarde / Identification des pigments, détermination de la stratigraphie des polychromies et analyse pétrographique de la terre cuite
De vermeende relieken van de Heilige Alena te Vorst: Geschiedenis, botonderzoek en 14C dateringen / Les reliques dites de sainte Alène à Forest: histoire, ostéologie et datation par le radiocarbone
B. FRANSEN, Historisch onderzoek / Recherches historiques
M. VANDENBRUAENE, Fysisch-antropologische analyse / Analyse d’anthropologie physique
M. VAN STRYDONCK, M. BOUDIN, Isotopenonderzoek uitgevoerd op de menselijke beenderresten / Examen isotopique des restes osseux
La statuette mosane du Saint Éloi de Hour / Het Maaslandse beeldje van Sint-Elooi van Hour
M. SERCK-DEWAIDE, A.-S. AUGUSTYNIAK, Étude, analyse et traitement / Studie, analyse en behandeling ... 113
E. MERCIER, Le Saint Éloi et le Saint Laurent de Hour dans le contexte de la sculpture mosane du XIIIe siècle /De Sint-Elooi en de Sint-Laurentius van Hour in de context van de Maaslandse beeldhouwkunst van de dertiende eeuw
J. SANYOVA, C. GLAUDE, Les polychromies du Saint Éloi de Hour étudiées au laboratoire / De polychromieën van de Sint-Elooi van Hour bestudeerd in het laboratorium
L’Ecce Homo de la collection de Humbeek, une oeuvre de l’atelier d’Albrecht Bouts / De Ecce Homo uit de verzameling van Humbeek, een kunstwerk uit het atelier van Albrecht Bouts
V. HENDERIKS, Étude iconographique et stylistique / Iconografische en stilistische studie
Fr. ROSIER, Observations techniques / Technische observaties
A Sixteenth-Century Copy of the Lost Eyckian Way to Calvary
S. URBACH, Marginal remarks
M. POSTEC, J. SANYOVA, Painting Technique and Conservation Treatment
Ch. FONTAINE-HODIAMONT, La remarquable aiguière du Musée du Verre à Liège : nouveau regard sur un « façon de Venise » catalan, seconde moitié du XVIe - début du XVIIe siècle / De opmerkelijke waterkan uit het Glasmuseum in Luik: een nieuwe kijk op een Catalaanse “façon de Venise”, tweede helft zestiende - begin zeventiende eeuw
Un don papal : le bonnet et l’épée de l’archiduc Ernest d’Autriche / Een pauselijke schenking: de hoed en het zwaard van aartshertog Ernest van Oostenrijk
M.-Chr. CLAES, La découverte / De ontdekking (avec des contributions de / met bijdragen van J.-J. VAN ORMELINGEN, E. ROOBAERT et / en L. DE REN)
P. DE GROOF, De driedimensionale conservatie van het hoofddeksel / La conservation tridimensionnelle du bonnet
D. DE JONGHE, Weefsels van de hoed en het zwaard: Technologische analyse / Les étoffes du bonnet et de l’épée : analyse technologique
N. VERGOUWEN, Behandeling van het zwaard en het kruisbeeldje / Traitement de l’épée et du crucifix
D. BIRONT, De behandeling van de urne / Le traitement de l’urne
E. JOB, A.-S. AUGUSTYNIAK, M. VAN BOS, L. VAN DIJCK, Chr. BERTRAND, Une oeuvre de Victor Horta : les salons de l’hôtel C. Winssinger. Étude des finitions décoratives / Een werk van Victor Horta: de salons van het huis C. Winssinger. Studie van de decoratieve afwerkingen
W. WAILLIEZ, L’hôtel Frison (1894-95) de Victor Horta : recherche et appréciation des décors peints dans le cadre de l’étude préalable à la restauration / Het huis Frison (1894-95) van Victor Horta: Onderzoek en evaluatie van de geschilderde decors in het kader van het vooronderzoek voor de restauratie
Sources et documents / Bronnen en documenten
M.-Chr. CLAES, L’historien de l’art et l’image. Réflexions et menus propos / De kunsthistoricus en het beeld. Overwegingen en kleine bedenkingen
Sélection des activités récentes / Selectie uit recente werkzaamheden
F. VAN CLEVEN, Fragment van kazuifel in zijden tacqueté, gebrocheerd en gefigureerd, 13de-15de eeuw, Brussel, Kerkfabriek Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal / Fragment de chasuble en soie taqueté, broché et figuré, XIIIe-XVe siècle, Bruxelles, Fabrique d’église de la cathédrale Saints-Michel-et-Gudule
D. VERLOO, James Thiriar (1889-1965), La passerelle et Derrière le front, huile sur toile, 227,5 ≈ 234 et 228 ≈ 235 cm, Bruxelles, École royale militaire / James Thiriar (1889-1965), De oversteekplaats en Achter het front, olieverf op doek 227,5 ≈ 234 en 228 ≈ 235 cm, Brussel, Koninklijke Militaire School
F. VAN CLEVEN, Hoedje van Koningin Astrid, ca. 1934, tafzijde en zijdefluweel, Brussel, Koninklijk Paleis / Bonnet de la reine Astrid, ca. 1934, soie taffetas et velours de soie, Bruxelles, Palais royal