Ga verder naar de inhoud

Symposium Giusto di Gand Reconsidered

Ter gelegenheid van de 550ste verjaardag van de Communie van de Apostelen (Urbino, Palazzo Ducale) komen onderzoekers van over de hele wereld samen in Rome en Urbino om zich te buigen over het oeuvre dat wordt toegeschreven aan Giusto di Gand, zoals ze hem in Urbino noemen. De enigmatische Vlaamse schilder is waarschijnlijk te vereenzelvigen met de Gentse schilder Joos van Wassenhove.

Datum en tijdstip
13 mei 2024 13:30 - 15 mei 2024 18:00
Locatie
Rome en Urbino
Afbeelding5

Er is geen betere plek om nieuwe perspectieven en theorieën over Giusto di Gand te bespreken dan Urbino, de thuishaven van het belangrijkste referentiewerk van de schilder. De toegeschreven werken zullen diepgaand worden bestudeerd en besproken binnen de bredere context van paneel- en miniatuurschilderkunst in Gent en in de context van de kunst aan het hertogelijke hof van Federico da Montefeltro in Urbino.

Afbeelding4

In 2020-2021 werd het 15de-eeuwse Calvariedrieluik (Gent, Sint-Baafskathedraal) nog gerestaureerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK). Het was het startpunt voor een internationaal onderzoeksproject naar het oeuvre van de mysterieuze schilder waaraan dit werk traditioneel wordt toegeschreven: Justus van Gent. Hij maakte carrière aan het humanistische hof van Federico da Montefeltro in Urbino, Italië, waar hij in 1473-1474 zijn beroemde Communie der Apostelen (Urbino, Palazzo Ducale) schilderde, één van de grootste panelen van de Vlaamse schilderkunst. Eveneens toegeschreven aan deze meester is een doek met de Aanbidding van de Koningen (New York, Metropolitan Museum of Art).

Afbeelding2

De relaties tussen deze drie kernwerken van de meester – de Calvarietriptiek, de Communie der Apostelen en de Aanbidding der Koningen – werden opnieuw onderzocht, onder meer aan de hand van nieuw technisch beeldmateriaal, afkomstig van infraroodreflectografie, radiografie en MA-XRF-scans. Interdisciplinair onderzoek van de triptiek bracht de experts bij een vierde schilderij, de Belegering van Jeruzalem (Gent, Museum voor Schone Kunsten), dat ooit als predella fungeerde onder het drieluik in Gent. Het langwerpige paneel wordt toegeschreven aan de Weense Meester van Maria van Bourgondië en plaatst de interactie tussen Vlaamse schilders en miniaturisten in een nieuw daglicht.

Giusto di Gand Reconsidered. An International Symposium Presenting New Research on his Attributed Oeuvre

Waar? Rome en Urbino

Wanneer? 13-15 mei 2024

Programma en inschrijving: https://giustodigand.eventbrite.be

Deadline voor registratie is 31 maart 2024.
Plaatsen zijn beperkt.

Vragen? giustodigand@gmail.com

Wetenschappelijke leiding

In samenwerking met:
Academia Belgica, Rome
Galleria Nazionale delle Marche, Urbino
Confraternita del Corpus Domini & Oratorio di San Giovanni Battista
Internationale Unie van Instituten voor Archeologie, Geschiedenis en Kunstgeschiedenis in Rome
InArtS - Digital Humanities and Arts Sources for Urbino Renaissance
Brepols Publishers

Met de genereuze steun van:

Vlaamse overheid
Caretto & Occhinegro
Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo)
Ambassade van België in Rome
Stad Urbino

Inschrijven is verplicht

Nu inschrijven

Aankomende evenementen van het KIK

Uniek fondsenwervingsdiner 12 december 2024 in de Sint-Jacobskerk

12 december 2024 18:00 - 23:00 - Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen

Caroline Bastiaens, voorzitter van de kerkfabriek Sint-Jacobs, en Hilde De Clercq nodigen u en uw partner uit voor een exclusief ‘fundraising dinner’ op donderdag 12 december om 18:00.

Details bekijken

The Archduchess Isabella (1566-1633). Artistic Agency between Madrid and the Southern Netherlands

12 september 2024 09:00 - 13 september 2024 16:00 - Instituto Cervantes & Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels

The twenty-third Art History Seminar of the Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA) is organised in collaboration with the research project AGENART at Universidad Autónoma de Madrid (UAM). It will take place on 12th-13th September 2024 at the Royal Institute for Cultural Heritage and at the Instituto Cervantes, both in Brussels, highlighting various fascinating aspects of the artistic patronage of the remarkable woman who was the Archduchess Isabella, who lived in Madrid and Brussels between 1566 and 1633.

Details bekijken