Ga verder naar de inhoud

Ontdekking "Heilige Familie" Jacob Jordaens

Nieuw kunstwerk van de barokmeester Jacques Jordaens ontdekt in het stadhuis van Sint-Gillis in Brussel.

Jacob Jordaens, Antwerpse meester van de barok

Een belangrijk werk van de Antwerpse barokmeester Jacques Jordaens (1593-1678) is gevonden in het stadhuis van Sint-Gillis in Brussel. Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) deed deze ongelooflijke ontdekking tijdens een inventarisatie in opdracht van urban.brussels in 2019.

Het werk hing bijna 60 jaar lang in het kantoor van de schepen voor stedenbouw en werd al die tijd beschouwd als een kopie. Het kostbare geschilderde paneel is nu echter geauthenticeerd als de oudste gekende versie van een compositie van “De Heilige Familie” die Jordaens ook gebruikte in drie andere schilderijen. Deze werken maken deel van de prestigieuze verzamelingen van het Metropolitan Museum in New York, de Hermitage in Sint-Petersburg en de Alte Pinakothek in München.

Link met Antoon van Dyck

Het is de wetenschappelijke samenwerking tussen het KIK, de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) en de internationale experts van het Jordaens Van Dyck Panel Paintings Project die het vandaag, na meer dan een jaar van diepgaand onderzoek, mogelijk maakt om dit werk met zekerheid toe te schrijven aan Jacques Jordaens en te dateren rond 1617-1618.

Uit een zorgvuldige analyse van dit Jordaens-paneel, bleek ook dat de jonge Antoon van Dyck (1599-1641), een ander meester van de barokke schilderkunst, hout van dezelfde boom heeft gebruikt voor verschillende van zijn composities. Dit versterkt de hypothese dat de jonge Jordaens en Van Dyck tegelijkertijd werkzaam waren in het atelier van Rubens.

De meer dan 400 jaar oude “Heilige Familie” die in Sint-Gillis werd ontdekt, zal bij het KIK genieten van een uitgebreide restauratie van een jaar, gefinancierd door urban.brussels. Vergeelde vernissen en verdonkerde retouches worden verwijderd, terwijl het lattenwerk aan de achterzijde van het paneel behandeld wordt om nieuwe barsten in het hout en verfverlies te voorkomen. Het multidisciplinaire onderzoek, dat parallel met de behandeling wordt voortgezet, zal op zijn beurt een licht werpen op de werkwijze en schildertechniek van de jonge Jordaens. De restauratie verzekert, op die manier, de duurzame bewaring van het topwerk voor de toekomstige generaties.

Eind 2021 zal het publiek het schilderij in al zijn oorspronkelijke glorie en kleuren kunnen ontdekken in de KMSKB. Het werk zal er tentoongesteld worden in het hart van een van de belangrijkste verzamelingen van Jacques Jordaens ter wereld.

Meer nieuws van het KIK

F3 P1 Foto 20

Derde fase Lam Gods: eerste resultaten beloven schitterende apotheose

26.03.2024

Sinds mei 2023 loopt de derde en laatste fase van de grootscheepse conservatie-restauratiecampagne van het Lam Gods door het KIK. De voorbije maanden heeft het team niet-originele vernissen weggenomen en de verflagen eronder uitvoerig bestudeerd. Momenteel is men, na het advies van de internationale commissie van experten, begonnen met het verwijderen van 16de-eeuwse overschilderingen. Nu al zijn de eerste resultaten adembenemend mooi.

Lees meer
Verviers ND des Récollets 2021 07 15 photo Denise Chanteux 10

Vragenlijst over de economische impact van rampen

08.03.2024

In het kader van het Sendai Framework for disaster risk reduction 2015-2030 nodigen we je uit om deel te nemen aan een onderzoek dat tot doel heeft om de directe economische verliezen, schade of vernietiging van cultureel erfgoed als gevolg van rampen in België voor het jaar 2023 te evalueren.

Lees meer