Ga verder naar de inhoud

Zal het beeld van Sint-Catharina van Alexandrië uit Kortrijk kleur bekennen?

Het beeld van de heilige Catharina van Alexandrië, afkomstig uit Kortrijk, verblijft momenteel in ons Atelier steensculptuur voor studie en een conservatie-restauratiebehandeling. Op dit moment bestudeert conservator-restaurateur Judy De Roy het beeld onder een binoculaire microscoop.

Het beeld van de heilige Catharina van Alexandrië bevindt zich momenteel in het Atelier steensculptuur van het KIK voor studie en een conservatie-restauratiebehandeling. Het is afkomstig uit de Gravenkapel in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Kortrijk en werd vervaardigd door André Beauneveu tussen 1374 en 1386. Het was een opdracht van Lodewijk van Male als onderdeel van zijn mausoleum (een groot grafmonument) dat in de Gravenkapel zou worden opgericht. De graaf veranderde kort voor zijn dood in 1384 echter van mening over de plaats van zijn graftombe en alleen het beeld van de heilige Catharina werd naar Kortrijk overgebracht.

De geschiedenis van het beeld is op zijn minst bijzonder te noemen. In de zestiende eeuw werd het samen met de kerkschat begraven om het te beschermen tegen de beeldenstormers. Later, in 1866, verkeerde het beeld in zeer slechte staat en onderging het een ingrijpende restauratie. De beeldhouwer die met deze ‘restauratie’ belast was, voegde een nieuwe kroon, een nieuw wiel en een nieuwe kling van het zwaard toe.

Het volledige beeld is uit albast gemaakt, een zeer kostbaar materiaal, en voor zover bekend werden deze beelden nooit volledig beschilderd. Vaak werd er wel een gedeeltelijke polychromie aangebracht. Naar deze sporen loopt nu een onderzoek. Onze conservator-restaurateur Judy De Roy bestudeert het beeld daarom onder een binoculaire microscoop. Aangezien de Sint-Catharina in het verleden ingrijpend gerestaureerd werd, misschien zelfs gewassen en afgekrabd, moet er naar hele kleine sporen gezocht worden. Judy zal vervolgens met de labo’s van het KIK samenwerken om bijkomende analyses te laten uitvoeren.

Het belang van het onderzoek ligt in een beter begrip van albasten beelden uit deze periode, en om later een reconstructie te kunnen maken, zij het dan wel in Photoshop en uiteraard niet op het beeld zelf. Er staan ook reinigingsproeven gepland. Vervolgens zullen de verschillende opties voor de conservatie-restauratie met de eigenaar en met de Vlaamse Topstukkenraad besproken worden. Na de studie en de behandeling zal het beeld voor het eerst opnieuw te zien zijn in een tentoonstelling over beeldhouwwerk in albast in M Leuven van 14 oktober 2022 tot en met 26 februari 2023.

Corrigendum: in tegenstelling tot wat de eerste aannames in het onderzoek uitwezen, blijkt het veertiende-eeuwse beeld van de Heilige Catharina van Alexandrië uit marmer vervaardigd te zijn en niet uit albast.

Meer nieuws van het KIK

F3 P1 Foto 20

Derde fase Lam Gods: eerste resultaten beloven schitterende apotheose

26.03.2024

Sinds mei 2023 loopt de derde en laatste fase van de grootscheepse conservatie-restauratiecampagne van het Lam Gods door het KIK. De voorbije maanden heeft het team niet-originele vernissen weggenomen en de verflagen eronder uitvoerig bestudeerd. Momenteel is men, na het advies van de internationale commissie van experten, begonnen met het verwijderen van 16de-eeuwse overschilderingen. Nu al zijn de eerste resultaten adembenemend mooi.

Lees meer
Verviers ND des Récollets 2021 07 15 photo Denise Chanteux 10

Vragenlijst over de economische impact van rampen

08.03.2024

In het kader van het Sendai Framework for disaster risk reduction 2015-2030 nodigen we je uit om deel te nemen aan een onderzoek dat tot doel heeft om de directe economische verliezen, schade of vernietiging van cultureel erfgoed als gevolg van rampen in België voor het jaar 2023 te evalueren.

Lees meer