Een diepgaand onderzoek naar persbrokaten in de kunst van de Zuidelijke Nederlanden (1420-1540)
In de late middeleeuwen behoorde luxueus textiel tot de meest gewaardeerde indicatoren van status en rijkdom en was het een essentiële vereiste van het prestigieuze wereldlijke en kerkelijke leven. De weergave van deze weelderige zijden en gouden brokaten was een cruciaal element in de beeldende kunst, en hun realistische en herkenbare weergave was een uitdaging voor elke kunstenaar. Schilders en polychromisten streefden ernaar de modieuze stoffen te imiteren door gebruik te maken van persbrokaat, een zeer verfijnde vorm van reliëfversiering die op paneelschilderingen, muurschilderingen en beeldhouwwerken werd aangebracht en door het spel van licht en schaduw de verblindende illusie opriep van met goud geborduurde kledij.
Imitation and Illusion is het resultaat van een gedetailleerd onderzoek naar persbrokaat in de kunst van de Lage Landen. Elf fascinerende en vernieuwende hoofdstukken bieden een diepgaand onderzoek naar de historische, geografische, morfologische en technische aspecten van deze reliëftechniek met gegoten tin. Er wordt ook een nieuw licht geworpen op de artistieke samenwerking en de atelierpraktijk in de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw.
Catalogus van meer dan 80 werken
De catalogus bevat 86 bekende en minder bekende paneel- en muurschilderingen, beeldhouwwerken, altaarstukken en architecturale elementen die tussen 1420 en 1540 werden vervaardigd, versierd met persbrokaat. Een verbluffende getuigenis van de visuele verscheidenheid en materiële pracht van de laatmiddeleeuwse kunst.
Overvloedig geïllustreerd, onderzoekt Imitation and Illusion de artistieke productie van de vijftiende- en zestiende-eeuwse Lage Landen vanuit een intrigerend en origineel perspectief. Het levert een belangrijke bijdrage aan ons begrip van de middeleeuwse polychromie en zal eenieder aanspreken wiens nieuwsgierigheid wordt gewekt door het illusionistische vernuft van de middeleeuwse kunstenaar.
Una referencia obligada para todos los conservadores, historiadores y amantes del arte bajomedieval