Ga verder naar de inhoud

"A l’Escu de France"

Guillebert de Mets et la peinture de livres à Gand à l’époque de Jan van Eyck (1410-1450)

Auteur(s)
D. Vanwijnsberghe & E. Verroken
Met een bijdrage van M. Van Bos & M. Vandorpe
Details
ISBN 978-2-930054-29-2
2017, KIK, 860 p., 2 vol.
Beschikbaar in het Frans (met een Engelstalige bijdrage en een samenvatting in het Nederlands en Engels)
13
Prijs
€ 95
Ook te koop aan het onthaal van het KIK

Een ware speurtocht naar Guillebert de Mets

Tijdens het prille begin van de vijftiende eeuw laat Guillebert de Mets, een jonge en beloftevolle scribent, het Vlaamse stadje Geraardsbergen achter zich en trekt naar Parijs. Hij komt er in contact met de ambachtslieden van het boek, een milieu dat bruist van innovatie, en raakt er gefascineerd door de wereld der Franse letteren waar auteurs als de befaamde Christine de Pizan de toon aangeven. Hij vertoeft er in de kringen rond Jan zonder Vrees, maar na de moord op de hertog van Bourgondië in september 1419, kan hij niet anders dan naar Geraardsbergen terugkeren. Daar verwerft hij het Écu de France, een ruime herberg waar hij zijn boekhandel vestigt.

Ghiselbrecht was een uitmuntend kalligraaf. De decoratie van zijn boeken vertrouwt hij toe aan enkele verluchters die ondanks hun kwaliteit en originaliteit, tot nog toe niet geïdentificeerd werden. Ze genoten nochtans de waardering van het Bourgondisch hof en werkten mee aan tophandschriften van de hertogelijke bibliotheek, in die tijd een van de meest prestigieuze verzamelingen van handschriften.


en de verluchters, aan de hand van 64 boeken en fragmenten

Wie waren deze "Meesters van Guillebert de Mets"? Waar was hun atelier en wie waren hun opdrachtgevers? Dit boek probeert daar een antwoord op te geven door te putten uit een groot aantal onuitgegeven documenten en door een diepgaand onderzoek naar het oeuvre van de boekverluchters. Voor het eerst werden er vierenzestig verluchte handschriften en fragmenten verzameld, geïdentificeerd en in detail bestudeerd. Het boek onderzoekt verder de fascinerende vraag over de wisselwerking tussen de kunstenaars in Parijs en de verluchters in de Zuidelijke Nederlanden ten tijde van de Vlaamse Primitieven. Zowel Guillebert de Mets als de naar hem genoemde verluchters traden op als tussenpersonen van de twee artistieke centra. Ze tonen aan dat Parijs in het begin een beslissende rol speelde in de vormgeving van de noordelijke Ars nova die geassocieerd wordt met de zo welvarende eeuw van het Gulden Vlies.

Dankzij de rijkdom aan documentatie en de diepgang van de analyse, biedt dit boek een nieuwe visie op de kunst van onze gewesten in de 15de eeuw, in het bijzonder in Gent.

De jury van de Koninklijke Academie van België, Klasse Kunsten, die in 2019 de Arthur Merghelynck-prijs aan dit boek heeft toegekend

Tant par l'exigence critique de son contenu, par l'ampleur du travail documentaire et, ce faisant, une contextualisation qui fait sens tout au long des commentaires consacrés aux manuscrits, que par la qualité incontestable de sa typographie et de sa couverture photographique, cet ouvrage constitue assurément un modèle et une référence incontournable pour tous ceux qui s'intéressent à la miniature des anciens Pays-Bas.

L. Nys (Revue belge d'archéologie et d'histoire de l'art, LCCCVII, 2018)
Meer weten over deze publicatie of dit project? Neem contact met ons op:
Toon email

Meer publicaties van het KIK

PF CONTRIB 04

Les Primitifs Flamands de Bruges

J.-P. Sosson (1966)
Bijdragen
4
Details bekijken
Image091 01

Campin in Context

J. Debergh & D. Vanwijnsberghe (red.) (2007)
€ 55
Andere
Details bekijken