December 1920. De Brugse bankier en verzamelaar Emile Renders kocht een schilderij in zeer slechte staat op een openbare veiling. Het was een kopie van een van de parels van het Louvre: de beroemde Magdalena uit de Braque Triptiek van Rogier van der Weyden. Zes jaar later, toen het weer opdook, was het onopmerkelijke schilderij op mysterieuze wijze een prachtig meesterwerk geworden, toegeschreven aan de entourage van Hans Memling. Hoe kan deze vreemde metamorfose verklaard worden?
Een ongelooflijke kunstzwendel
Dit boek ontmantelt de strategie die Renders ontwikkelde om in recordtijd de mooiste Belgische collectie Vlaamse Primitieven uit het interbellum op te bouwen. Het onthult hoe de bankier zijn krachten bundelde met een man in de schaduw, de restaurateur Jef Van der Veken, om oude schilderijen van weinig waarde die hij opdiepte uit kleine Belgische privéverzamelingen, te "restaureren". Het laat zien hoe Van der Veken's onvergelijkbare technische know-how, gecombineerd met Renders' financiële genie, leidde tot een van de meest meesterlijke kunstzwendels van de 20ste eeuw. Een val waarin een van de belangrijkste nazi-leiders, Hermann Goering, trapte, een door zijn grootheidswaanzin verblinde wellusteling, die de Renders-collectie in haar geheel en tegen een hoge prijs verwierf.
Zonder het interdisciplinaire werk van historici, kunsthistorici en restaurateurs en de essentiële bijdrage van laboratoria, had dit ongelooflijke bedrog niet kunnen worden ontmaskerd.
De publicatie bevat bovendien de eerste catalogue raisonné van het werk van Jef Van der Veken... meer dan 300 schilderijen die door hem werden geretoucheerd, gerestaureerd of zelfs volledig geschilderd.
Un livre aussi exemplaire que passionnant autour d'une affaire qui a tous les ingrédients d'un roman policier en vrai !