De barokke retabels: spirituele machines
De barok dient zich vandaag aan als een fascinerende spiegel voor
onze postmoderne maatschappij, die sommigen typeren als neobarok.
Herkennen we ons inderdaad niet in deze kunst der buitensporigheid, met
speciale effecten die rechtstreeks uit een Deus ex machina komen?
Welnu, een van de meest sprekende uitdrukkingen van deze vitalistische
totaalbarok is de retabelkunst. Als spectaculaire kunst bij uitstek
fungeert ze als decor van de pronkzuchtige liturgie van de
Contrareformatie, en zelfs als essentiële ‘acteur' in de bevatting van
het goddelijke. Ze vormt een soort van visueel koppelteken tussen het
aardse en het hiernamaals, maar lijkt ook in een relatie tussen de
gelovigen en de Katholieke Kerk die niet verticaal is maar horizontaal,
het brandpunt te zijn van de visuele cultuur van de Contrareformatie.
Het barokke retabel is wel degelijk een Europees fenomeen dat is
geworteld in de Italiaanse artistieke cultuur, maar neemt niettemin
specifieke vormen aan in elke ruimte van de katholieke wereld van de 17de eeuw. Een van de ruimtes waarin deze kunstvorm bijzonder welig tierde is die van de oude Nederlanden.

Deze uitgave tracht om deze ‘spirituele machines' opnieuw in het sociocultureel en religieus weefsel van de periode te situeren, en biedt daarbij een genealogische en typologische studie van hun materialen, vormen, thema's en functies. Een dergelijke benadering van de culturele en religieuze context en van de modellen en types wordt aangevuld met de analyse van de spirituele en dynamische esthetiek die deze retabels opwekken. Deze kritische studies gaan onder meer vergezeld van een online inventaris van de barokke retabels van de oude Nederlanden.
Meer publicaties van het KIK

Oude vernissen, bind- en kleefmiddelen / Liants, vernis et adhésifs anciens
