Met bijdragen van L. Huet, S. Saverwyns, L. Depuydt-Elbaum, P. Fraiture, J.-A. Glatigny, A. Coudray, S. Brink, V. Bücken, A.H. Christensen, E. de la Fuente Pedersen, A. Daly, D. Buti, G. Pastorelli, J. Wadum, Y. Mori, Y.-F. You, E. Hanspach-Bernal, C. Bisulca, A. Steele, M. Postec, E.A. Honig, U. Neidhardt, M. Neumeister, E. Ortner, J. Schmidt, A. Orrock, L. Silver, E.M. Kavaler, A. Born, L. Campbell, H. Cuvelier, J.L. Edwards, P. Le Chanu, P. Maclot, T.L. Meganck, J. Muylle, D. van Heesch, I. Moortgat, L. Watteeuw, M. Van Bos, J. Van Grieken, M. Bassens, B. Vandermeulen, H. Hameeuw & G. Vandendriessche
Het zoveelste boek over Bruegel?
Deze nieuwe essaybundel belooft anders te zijn. Ze werpt een frisse blik op enkele van Bruegels meest geliefde werken, maar ook op die van zijn zonen, tijdgenoten en navolgers.
De auteurs spelen detective, speuren naar aanwijzingen uit wetenschappelijke beelden, archiefbronnen en nauwgezette observatie. De onthulling van een signatuur in de olieverfschets van De strijd tussen Vasten en Vastenavond, de ontdekking van de échte datum van de Dulle Griet en een onverwacht watermerk in een tekening van dat schilderij beantwoorden oude vragen en roepen er nieuwe op. Maar minutieuze observatie impliceert ook het zoeken naar schijnbaar onbeduidende details die de eigenaars van deze werken kunnen identificeren, zoals bij de Volkstelling te Bethlehem, en naar technische en compositorische aanwijzingen die licht werpen op de authenticiteitskwestie, zoals bij Bruegels beroemde tüchlein, De aanbidding door de Wijzen.
Aangezien zo’n studie geheel afhankelijk is van de kwaliteit van het visuele bewijsmateriaal, onderscheidt dit boek zich door zijn rijkelijke illustraties.
De ideeën in dit boek werden voor het eerst gepresenteerd tijdens de internationale Bruegel Success Story-conferentie die in september 2018 plaatsvond in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel. De behandelde thema's zijn zeer gevarieerd, gaande van creatie, interpretatie, kopiëren en emulatie van de kunst van Pieter Bruegel de Oude tot het netwerk en de nalatenschap van de schilder.
Het boek bevat ook het fascinerende en nooit eerder gepubliceerde essay van de Belgische psycholoog Gaston Vandendriessche's († 2002) over de Dulle Griet, dat een radicale interpretatie geeft van haar mysterieuze en enigszins verontrustende iconografie.
It is perhaps the most beautifully illustrated Bruegel monograph based on conference papers that I’ve ever seen. Many of the Bruegel paintings reproduced in the monograph were recently cleaned and restored, which the monograph fully captures with large, rich illustrations