Een uitstekend bewaarde polychromie
Een boek volledig gewijd aan het Passieretabel uit de Sint-Genovevakerk van Oplinter dat nu bewaard wordt in het Museum Kunst & Geschiedenis in het Jubelpark (Brussel).
Dit retabel wordt op een interdisciplinaire wijze bestudeerd binnen de context van de Antwerpse retabels uit de zestiende eeuw. De rijkelijk geïllustreerde publicatie is een must voor specialisten en andere geïnteresseerden.
Het documentaire onderzoek werd geduldig verricht door Jaak Jansen en Ria de Boodt, die ook het kunsthistorische hoofdstuk schreven. Myriam Serck, die toezicht hield op de behandeling van het werk, heeft de techniek die werd gebruikt bij de vervaardiging van laatmiddeleeuwse altaarstukken zeer gedetailleerd kunnen reconstrueren. Zo heeft zij aangetoond dat dit liturgisch meubilair het resultaat is van een nauwe samenwerking tussen ambachtslieden: timmerlieden, beeldhouwers, polychromisten en schilders. Het in het KIK uitgevoerde onderzoek werpt een nieuw licht op de opeenvolging van hun interventies en verschaft met name informatie over de volgorde waarin de achtergronden en kleuren werden aangebracht.
De laboratoria waren verantwoordelijk voor het bepalen van de structuur en de samenstelling van de polychrome lagen. De resultaten van deze analyses worden gepresenteerd door Jana Sanyova. De beschilderde luiken werden bestudeerd door Nicole Goetghebeur en Leopold Kockaert.
The essay on the scientific aspects of the Oplinter altarpiece forms one of the most important studies to date examining the manufacture of carved altarpieces.