Restauratoren van schilderijen:
K. Froyen, N. Laquière, L. Mortiaux, F. Rosier, B. Devolder, C. de Boulard
Chemische Onderzoek Wetenschappers:
G. Van der Snickt, F. Mederos-Henry, C. Glaude, F. Vanmeert, S. De Meyer, S. Legrand, A. Coudray, S. Kuckova, K. Janssens
Specialisten in Wetenschappelijke Beeldvorming en Fotografie:
C. Currie, S. De Potter, K. Van Acker, C. Fondaire, S. Bazzo, H. Pigeolet
Het Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck heeft steeds zowel bewondering als nieuwsgierigheid gewekt. Na de behandeling van het gesloten veelluik, was het de beurt aan de schilderijen van het onderste register van het geopende altaarstuk, waaronder de beroemde Aanbidding van het Lam. Deze omvangrijke onderzoeks- en restauratiecampagne werd uitgevoerd tussen 2016 en 2020 door het Koninklijk Instituut voor het Cultureel Erfgoed (KIK-IRPA, Brussel).
De bevindingen weerspiegelen die van de eerdere behandeling van het gesloten altaarstuk: grote delen van de panelen waren bedekt met overschilderingen, de overgrote meerderheid daterend uit de 16e eeuw. Dankzij het wegnemen van deze overschilderingen, komen de schilderijen van de gebroeders Van Eycks weer tot hun recht.
De drie jaar dat de restauratoren aan de panelen werkten, stelden hen in staat de schilderijen tot in het kleinste detail te onderzoeken. Interdisciplinaire samenwerking met laboratoriumwetenschappers, kunsthistorici en experts op het gebied van wetenschappelijke beeldvorming leidde tot een reeks ontdekkingen – sommige aangekondigd door eerdere onderzoeken, andere volledig onverwacht.
De authenticiteit van het kwatrijn, waarin staat dat Hubert met het werk was begonnen, dat zijn broer Jan het voltooide en dat het in 1432 werd gepresenteerd, werd door het KIK reeds aangetoond in het vorige volume over het Lam Gods (2020). In dit tweede volume over het Lam Gods worden nieuwe hypothesen voorgesteld over de werkverdeling tussen de twee broers Van Eyck. De bijdrage van Hubert, die in 1426 stierf, wordt eindelijk duidelijker en blijkt verre van verwaarloosbaar. Maar het verwijderen van overschilderingen heeft ook non-Eyckiaanse ingrepen aan het licht gebracht...
This generously illustrated, clearly written volume is an essential addition to the literature on the Ghent Altarpiece. Removing the dirt, varnish, and centuries of repaint has now allowed access to the staggering achievement of the Van Eycks and perhaps of equal importance, has provided a starting point for considering the oeuvre of Hubert van Eyck.
The major argument, which is meticulously expounded and relies on a combination of technical and stylistic analyses, is that when it comes to the lower register of the interior there is clear evidence of three phases of execution.