Met bijdragen van G. Vanpaemel, H. Deelstra, D. Thorburn Burns, M. Van Strydonck, C. Bourdiel, G. Madalijns, Ch. Kott, I. Hans-Collas, H. Dubois, D. Deneffe, M.-C. Claes, J. Sanyova, Y.-F. You, A. de Koomen, A. Wallert, M. van de Laar, R. F.E.D Hartmann, J.D. Portell, J. P. Filedt Kok, D. Vanwijnsberghe, S. De Caro, D. de Souza Brito, N. Gesché-Koning, K. Bonne, E. Janssen, Ch. Van Mulders, H. Todts, P. Colman, N. Goetghebeur & L. Masschelein-Kleiner
Paul Coremans...
In juni 2015 organiseerde het KIK een internationaal symposium ter ere van Paul Coremans (1908-1965), oprichter en eerste directeur van het instituut. Precies vijftig jaar na zijn overlijden was het een uitgelezen kans om terug te blikken op zijn uitzonderlijke carrière en op zijn vernieuwende ideeën en visie over de conservatie en restauratie van kunst. Zijn baanbrekende inzichten konden in België en de rest van de wereld al op veel steun en bewondering rekenen. Paul Coremans was geboeid door veel verschillende onderwerpen: de conservatie van kunstwerken in musea, preventieve conservatie en klimaatbeheersing, de bescherming van cultureel erfgoed in tijden van oorlog (een erg actueel thema), het statuut en de rol van de restaurateur, het belang van fotografische documentatie en wetenschappelijk onderzoek, het opsporen van kunstvervalsingen... Coremans geloofde sterk in de interdisciplinaire studie van kunst, een aanpak die ook vandaag nog heel wat kunsthistorici, conservator-restaurateurs en wetenschappers inspireert.
... een visionaire Belgische wetenschapper
Dit boek, 'Proceedings of the 2015 Brussels Symposium', bundelt twintig originele bijdragen die de veelzijdige persoonlijkheid en verwezenlijkingen van Paul Coremans belichten. Het is de eerste monografie over deze visionaire Belgische wetenschapper en 'Monuments Man'.
Un ouvrage indispensable à l’histoire de la conservation-restauration ; richement illustré et documenté, il fournit un éclairage sur une période charnière, en Belgique comme au niveau international. Bien au-delà de l’approche biographique, il permet d’appréhender les connexions, les échanges qui permettent aux disciplines de se développer, et au savoir de se construire.