Nieuws van het KIK
We houden u graag op de hoogte van wat er leeft in het Belgisch erfgoedveld.

Fonds Vergnes steunt restauratie Rubens
Het KIK is bijzonder verheugd te mogen aankondigen dat het Fonds Bernard, Gonda en Emily Vergnes, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, bereid werd gevonden om het interdisciplinair conservatie- en restauratieproject ‘Madonna met Kind, omringd door heiligen’, te financieren.

Rubensschilderij succesvol overgebracht naar het KIK
Op woensdag 7 september 2022 werd het schilderij Maria met Kind omringd door heiligen van de hand van Pieter Paul Rubens succesvol overgebracht naar het KIK. Hier start nu een interdisciplinair conservatie-restauratieproject.

Drieluik van Michiel Coxcie keert terug naar de Zavel
Het drieluik "Verrijzenis van Christus met schenkers" van Michiel Coxcie is, na een uitgebreide studie en restauratie in het KIK, teruggeplaatst in de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk in Brussel.

Cartografie van de stenen van het belfort van Tongeren
Ons Labo monumenten en monumentale decoratie heeft de steensoorten van het belfort van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek van Tongeren in kaart gebracht met het oog op de restauratie ervan. Daarnaast werd er ook een onderzoek uitgevoerd naar de Euvillesteen, om de staat van conservering en behandelingsmogelijkheden te bepalen.

Onze experten in een uitzending van 'Fake or Fortune?' op de BBC
Het KIK verwelkomde een team van 'Fake or Fortune?', een programma van BBC One waarin de mysteries achter kunstwerken worden onderzocht. Presentator Philip Mould sprak met onze deskundigen Dr. Oliver Kik, Dr. Hélène Dubois en Nathalie Laquiere. Te bekijken op 13 september op BBC One.

Het digitaliseren van ons erfgoed, beeld voor beeld
Onze databank BALaT geeft gratis toegang tot meer dan 850.000 foto's van het Belgische culturele erfgoed. Om onze kennis nog beter te delen, zijn verschillende teams in de weer met het verzamelen, bewaren en digitaliseren van beelden op verschillende dragers. We hebben Sander Raes ontmoet, digitaliseringsexpert in de eenheid DIGIT van het KIK.

Studie en conservatie van twee getroffen kunstwerken
Erika Rabelo en Violette Demonty, conservators-restaurateurs in het Atelier polychrome houtsculptuur, vertellen over twee polychrome sculpturen uit het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek in Verviers die na de overstromingen van juli 2021 naar het KIK werden overgebracht voor studie en conservatie.

Oproep tot getuigenissen
Voor de ontwikkeling van behandelingsvoorstellen, en ter voorbereiding op toekomstige crisissen, roept het KIK getuigen op om erfgoed, getroffen door de watersnoodramp van verleden jaar, te melden.

Naar een strategische coördinatie om voorbereid te zijn op calamiteiten met een impact op het erfgoed
Estelle De Bruyn leidt de Cel duurzaamheid van het KIK. Zij legt uit waarom coördinatie essentieel is in een crisissituatie zoals tijdens de watersnoodramp van verleden jaar. Estelle vertelt over de rol van het KIK als facilitator en benadrukt het belang van een gezamenlijke voorbereiding op de toekomstige uitdagingen.

De Cel preventieve conservatie in de frontlinie van de overstromingen
Françoise Collanges is wetenschappelijk medewerkster bij de Cel preventieve conservatie van het KIK. Dit team kwam als een van de eersten in aanraking met de catastrofes die zich vorig jaar, voornamelijk in Wallonië, hebben voltrokken.

De turbulente materiële geschiedenis van het Lam Gods opgehelderd in een proefschrift door collega Hélène Dubois
Hélène Dubois verdedigde aan de UGent haar proefschrift in de kunstwetenschappen over de materiële geschiedenis van het Lam Gods vanaf de creatie van het werk door de gebroeders Hubert en Jan Van Eyck in 1432 tot aan het einde van de 19de eeuw. Ze analyseert in haar proefschrift de verschillende momenten waarop het werk aangepast werd: de restauraties, de opstellingswijzen, en de verspreiding van de verschillende panelen in het verleden.

Onze stagiair(e)s ontdekken de gelaagdheid van het verleden
Onze ateliers verwelkomen regelmatig stagiair(e)s. Voor Julie Quénet, studente in het laatste jaar van haar masteropleiding, was dit een zeldzame kans om in teamverband aan een volledig project te kunnen werken. Zij deelt met ons haar ervaring over de restauratie van een drieluik van Michel Coxcie uit de Brusselse Zavelkerk.